Thursday, November 7, 2019

Apa Itu Quizziz?


Assalamualaikum warahmatullahi wabarakatuh. Semoga kita sentiasa diberi rahmat dan kasih sayang daripada Allah subhanahu wa taala. Ini adalah entry ketiga saya selepas menceritakan pengalaman menggunakan Google Form dan Kahoot!. Terima kasih kerana sudi menjengah ke blog saya yang tidak seberapa ini. Kali ini saya hendak mencuba pula aplikasi yang hampir sama atau lebih kurang fungsinya dengan Kahoot! iaitu Quizziz.

Tanpa kita sedari, Quizziz telah digunakan oleh 10 juta orang pelajar, guru dan ibu bapa yang bertujuan untuk pembelajaran disekolah terutamanya dan juga dirumah. Ya, sangat menabjubkan! Ianya banyak digunakan sebagai kuiz dan latihan yang berbentuk permainan interaktif dan sangat menyeronokkan. Sebagai pengenalan terhadap permainan baharu ini, saya telah mencipta beberapa soalan yang berkaitan ilmu tajwid dengan menggunakan tools Quizziz ini.

Ternyata tools ini sangat mudah digunakan. Dengan hanya berbekalkan talian internet dan komputer meja, laptop dan tablet mahupun telefon pintar kita sudah boleh mencipta permainan mengikut tajuk yang diingini dan bermain dengan sesiapa sahaja yang berminat. Terdapat berjuta permainan percuma  meliputi semua subjek yang sedia ada termasuklah matematik, sains, sejarah, geografi dan juga pengetahuan am.

Pembelajaran disekolah sangat sesuai menggunakan tools ini kerana ianya membolehkan semua pelajar bermain serentak dengan kaedah multiplayer dan juga tugasan individu. Soalan-soalan juga boleh didapati didalam simpanan yang telah sediakan jika kita tidak mahu mencipta sendiri soalan tersebut.

Tools ini sangat membantu guru-guru dalam melaksanakan pembelajaran abad ke-21.

No comments:

Post a Comment